Uznanie rezydenta długoterminowego UE za obywatela polskiego
Cudzoziemca uznaje się za obywatela polskiego, jeżeli spełnia następujące warunki:
- przebywa w Polsce nieprzerwanie i legalnie od co najmniej 10 lat,
- posiada zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub prawo stałego pobytu,
- posiada stabilne i regularne źródło dochodu w Polsce,
- posiada miejsca zamieszkania w Polsce.
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony wniosek;
- Zupełny lub skrócony odpis aktu urodzenia wydany przez Polski Urząd Stanu Cywilnego;
- Aktualny odpis aktu małżeństwa wydany przez Polski Urząd Stanu Cywilnego;
- Kserokopie wszystkich stron ważnego paszportu zagranicznego;
- Kopia karty stałego pobytu lub rezydenta długoterminowego UE wydana przez wojewodę, do którego składany jest wniosek o uznanie za obywatela polskiego;
- Kserokopia decyzji wojewody zezwalającej na pobyt, do którego składany jest wniosek o uznanie za obywatela polskiego;
- Uwierzytelniona kopię strony ważnego paszportu zagranicznego małżonka z danymi osobowymi lub dowód osobisty potwierdzający tożsamość i obywatelstwo małżonka;
- Dokumenty potwierdzające posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego;
- Odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia dziecka wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego, jeżeli dziecko zostało wpisane do wniosku o uznanie za obywatela polskiego;
- Kserokopie ważnego paszportu dziecka, jeżeli dziecko zostało wpisane do wniosku o uznanie za obywatela polskiego;
- Dokumenty potwierdzające stabilne i regularne źródła dochodu w Polsce (np. zaświadczenie o zatrudnieniu z wysokością wynagrodzenia wraz z umową o pracę i rozliczeniem PIT za ubiegły rok; w przypadku umów zawartych w krótkim okresie czasu - raport RMUA wraz z umowami i rozliczeniem PIT za ubiegły rok; zaświadczenie z urzędu gminy o posiadaniu gospodarstwa rolnego z podaniem jego wielkości w hektarach przeliczeniowych; w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej dokumenty z księgowości, z których wynika, że działalność gospodarcza przynosi dochód łącznie z rozliczeniem PIT za ubiegły rok itp.);
- Dokumenty potwierdzające posiadanie miejsca zamieszkania w Polsce (np. umowa najmu lub akt własności mieszkania);
- Urzędowe poświadczenie znajomości języka polskiego, tj. świadectwo ukończenia szkoły w Polsce (np. szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum, technikum bądź dyplom licencjacki lub magisterski wraz z suplementem, z którego wynika, że językiem wykładowym zajęć był język polski), świadectwo ukończenia szkoły za granicą RP z wykładowym językiem polskim albo certyfikat wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B1. Jakiekolwiek certyfikaty i zaświadczenia wydane przez inne instytucje nie są akceptowane;
- Oświadczenie o datach wyjazdów z Polski i powrotów;
- Pełnomocnictwo;
- Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej
Opłaty:
Opłata skarbowa – 219 zł
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo – 17 zł
Aby uzyskać obywatelstwo w Warszawie, opłatę skarbową należy dokonać na poniższe konto:
Odbiorca: Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa
Nr konta: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Kwota: 219 zł