Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

Admin 15.02.2022

Rejestracja pobytu obywatela Unii Europejskiej

Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej i członkowie ich rodzin mogą nieprzerwanie przebywać w Polsce przez okres 3 miesięcy bez dodatkowych formalności. Jeżeli pobyt na terytorium Polski jest dłuższy niż 3 miesiące, obywatel UE jest zobowiązany zarejestrować swój pobyt. Jeżeli obywatel UE przebywa w Polsce wraz z członkiem rodziny, który nie posiada obywatelstwa Unii Europejskiej. Musi on uzyskać kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE. Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela Unii Europejskiej należy złożyć do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Polski.

Jeżeli obywatel UE wjechał do Polski w celu poszukiwania pracy okres pobytu bez rejestracji może wynosić nie dłużej niż 6 miesięcy. Ten termin może ulec wydłużeniu, jeżeli po upływie tego okresu cudzoziemiec wykaże, że aktywnie kontynuuje poszukiwanie pracy i ma rzeczywiste szanse na zatrudnienie.

Co do zasady obywatel UE ma prawo pobytu przez okres dłuższy niż 3 miesiące, jeśli spełni jeden z poniższych warunków:

  1. jest pracownikiem lub osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Polski,
  2. posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny przez cały planowany czas przebywania w Polsce i oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne,
  3. studiuje lub odbywa szkolenie zawodowe w Polsce i ma środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Polski oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne,
  4. jest małżonkiem obywatela polskiego.

Dokumenty, jaki należy złożyć celem rejestracji pobytu obywatela państwa członkowskiego UE:

  • wniosek,
  • kserokopię dowodu osobistego lub paszportu,
  • w przypadku pracownika: pisemne oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia mu wykonywania pracy lub zaświadczenie o wykonywaniu pracy,
  • w przypadku osoby pracującej na własny rachunek na terytorium Polski: odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inny dowód potwierdzający, że obywatel Unii Europejskiej jest osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Polski,
  • w przypadku studentów lub osób odbywających szkolenie zawodowe: zaświadczenie państwowej lub niepaństwowej szkoły wyższej o przyjęciu na studia lub skierowanie na szkolenie zawodowe, ubezpieczenie zdrowotne, pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny lub dowód potwierdzający ich posiadanie,
  • w przypadku małżonka obywatela polskiego: akt zawarcia małżeństwa z obywatelem polskim,
  • w przypadku rejestracji członka rodziny: zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, z którym członek rodziny przebywa na terytorium Polski,
  • w pozostałych przypadkach: ubezpieczenie zdrowotne oraz potwierdzenie posiadania wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, np. zaświadczenie z banku, nie starsze niż 1 miesiąc.

Rejestracja pobytu obywatela UE nie podlega opłacie skarbowej. Jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik, należy uiścić jedynie opłatę skarbową w wysokości 17 zł. 

Po zarejestrowaniu się zostanie wydane bezterminowe zaświadczenie. Niedopełnienie obowiązku zarejestrowania pobytu na terytorium Polski podlega karze grzywny.